Hvorfor dyrke yoga?

Aflastning af stress:

Yogaøvelser er gode til at reducere de fysiske virkninger af stress på kroppen. Kroppen reagerer på stress gennem et kæmp-eller-flygt-svar, som er en kombination af det sympatiske nervesystem og hormonelle veje, der aktiverer frigivelsen af ​​cortisol – stresshormonet – fra binyrerne. Cortisol bruges ofte til at måle stressresponset. Yogaøvelser har vist sig at reducere niveauerne af cortisol. De fleste yogaklasser slutter med savasana, en afslapning, hvilket yderligere reducerer oplevelsen af ​​stress.

Smerteaflastning:

Yoga kan lette smerter. Undersøgelser har vist, at ved at praktisere yoga asanas (holdninger), meditation eller en kombination af de to, reducerer smerte på mennesker med tilstande som kræft, multipel sklerose, autoimmune sygdomme og hypertension samt gigt-, ryg- og nakkesmerter og andre kroniske betingelser.

Bedre vejrtrækning:

Yoga omfatter vejrtrækningsøvelser, kendt som pranayama, som kan være effektive til at reducere stressresponsen, forbedre lungefunktionen og opmuntre til afslapning. Mange pranayamas lægger vægt på at bremse og fordybe vejret, som aktiverer kroppens parasympatiske system eller afslapningsrespons. Ved at ændre vores mønster af vejrtrækning, kan vi i væsentlig grad påvirke vores krops oplevelse af og respons på stress. Dette kan være en af ​​de mest dybe lektioner vi kan lære af vores yoga praksis.

Fleksibilitet:

Yoga kan forbedre fleksibilitet og mobilitet og øge bevægelsesomfanget. Over tid forløber ledbåndene, sener og muskler, stigende elasticitet.

Øget styrke:

Yoga asanas bruger hver muskel i kroppen, øger styrke bogstaveligt talt fra hoved til tå. Regelmæssige yogaøvelser kan også lindre muskelspænding i hele kroppen.

Vægt:

Mens de fleste af bevisene for yoga på vægttab er anekdotiske eller oplevelsesmæssige, finder yogalærere, elever og praktiserende læger over hele landet, at yoga hjælper med at støtte vægttab. Mange lærere specialiserer sig i yoga programmer for at fremme vægtstyring og finde ud af, at selv blid yoga praksis hjælper med at støtte vægttab. Folk behøver ikke at øve de mest kraftfulde former for yoga for at tabe sig. Yoga opfordrer til udvikling af et positivt selvbillede, da der lægges mere vægt på ernæring og kroppen som helhed. En undersøgelse fra Journal of Alternative Therapies in Health and Medicine viste, at regelmæssig yoga praksis var forbundet med mindre aldersrelateret vægtforøgelse. Livsstilsundersøgelsen af ​​15.500 voksne i 50’erne omfattede 10 års deltagers vægthistorie, fysisk aktivitet, medicinsk historie og kost.

· Her finder du et website med yogaøvelser til begyndere, løbere og til varigt vægttab – yogaøvelser.dk

Forbedret cirkulation:

Yoga hjælper med at forbedre cirkulationen ved effektivt at flytte iltet blod til kroppens celler.

Kardiovaskulær behandling:

Selv en mild yoga-praksis kan give hjerte-kar-fordele ved at sænke hvilepuls, øge udholdenhed og forbedre iltoptagelsen under træning.

Tilstedeværelse:

Yoga forbinder os med nutiden. Jo mere vi praktiserer, jo mere opmærksomme bliver vi af vores omgivelser og verden omkring os. Det åbner vejen for forbedret koncentration, koordination, reaktionstid og hukommelse.

Indre ro:

De meditative virkninger af en konsekvent yoga praksis hjælper mange med at dyrke indre fred og ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *